Sähköntuotanto, säätövoima, pumppuvoimalat, yms.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja refy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onkos noi perus matkustaja laivoja.
Matkustajalaiva on melko laaja käsite. Juridisesti yli 12 henkilön kaupalliseen kuljettamiseen tarkoitetut alukset on matkustajalaivoja. Sitä pienemmätkin voivat olla, mikäli ajavat aikataulun mukaisessa liikenteessä.
 
Matkustajalaiva on melko laaja käsite. Juridisesti yli 12 henkilön kaupalliseen kuljettamiseen tarkoitetut alukset on matkustajalaivoja. Sitä pienemmätkin voivat olla, mikäli ajavat aikataulun mukaisessa liikenteessä.
Näin on, että onko tollanen viimesen huipun valtamerialus sitten se perus matkustajalaiva. Kait se on.
 
Perkuta, johan niilläkin paateilla, mitä ite olin tekemässä, on ikää jo ~25 vuotta....
 
Minkäslaisilla jännitteillä noi azipodit toimii, siellä ei taida ihan ranteenvahvuinenkaan kestää....
 
Kysyin vain siksi, jos ryssän termiitit tuhoaa voimalaitoksia niin voisiko valtamerilaivoja käyttää varavoimana esim Turussa - Helsingissä?
 
Kysyin vain siksi, jos ryssän termiitit tuhoaa voimalaitoksia niin voisiko valtamerilaivoja käyttää varavoimana esim Turussa - Helsingissä?
Ei, mainitsemistani syistä johtuen...
(Ja lisäksi saarekekäytön ongelmat olisivat todella haastavia kun ei ole juuri pyöriviä massoja.)
 
Pitäis rakentaa julmettu vauhtipyörä rantsuun jossa toisessa puolessa moottori ja toisessa genu kiinni. Laivalta vedettäis reidenvahvuiset kaapelit sähköistään moottoria...
 
Se sama sähkömoottori voi toimia myös generaattorina. Ihan perus oikosulkumoottori käy tähän.
 
Se sama sähkömoottori voi toimia myös generaattorina. Ihan perus oikosulkumoottori käy tähän.
Toki juu mutta siis tarkoitin että laivan genut tuuppaisivat virtaa sähkömoottorille joka toimii samoilla volteilla kuin azipodit ja vauhtipyörän toisella puolella olis genu joka pystyis syöttämään suoraan sähkövrkkoon, vauhtipyörä toimis kuormantasaimena siinä välissä, mikäli sellaista tarvitaan.
 
Generaattorijännitteet tuppaa käsittääkseni olemaan jotain alle 10kv (varmaan haastava pitää valokaari(pelikaani) pois generaattorista suuremmilla jännitteillä)
Ja siirtoverkot tehdään 110kv ylöspäin jotta ei tarvitse sitä reidenvahvuista kaapelia tolppiin tai maan alle.

Ja tästä päästiin taas siihen että tarvitsee sen muuntajan ja 110kv sähköverkon sinne satamaan, pirun ison vauhtipyörä/generaattori yhdistelmän jonnekkin.
(Edes useammalla vesivoimalalla eivät saaneet saareketta kunnolla pystyyn kun takavuosina kemijoella kokeilivat.)
 
Muistelen, että olisi ihan suunniteltu johonkin sellaista vauhtipyörä-hullunkiertoa, että saataisiin verkkoon lisää inertiaa.
 
Muistelen, että olisi ihan suunniteltu johonkin sellaista vauhtipyörä-hullunkiertoa, että saataisiin verkkoon lisää inertiaa.
 
Pakko saada jostain sitä inertiaa kun "oikeat" voimalaitokset on suljettu ja nykyajan moottorit ja höpövoimalat pyörivät taajuusmuuttajien perässä.
 
Pakko saada jostain sitä inertiaa kun "oikeat" voimalaitokset on suljettu ja nykyajan moottorit ja höpövoimalat pyörivät taajuusmuuttajien perässä.
Tätähän värkätään tamuihinkin virtuaalisena mutten oo varma onko vielä käytössä. Periaatteessahan se on aika yksinkertainen idea.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös