Sähköntuotanto, säätövoima, pumppuvoimalat, yms.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja refy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No mimmosena näet pumppuvoimalan hyötysuhteen jos enste pumpataan vesi 100 metriä ylös......
Hukkuu niitä prosentteja tuulivoimaloissakin välityksiin...
Se on vielä huonompi, mutta kun se punttivoimalan puntti pitää olla aivan tajuton niin siksi pumppumalli on järkevämpi..

Botin mukaan 1000t painava kappale 1000m korkeudella sisältää 2,725MWH potentiaalienergiaa. Se siitä kun otetaan koneistohäviöt pois niin se on kärpäsen pieru sähkönkulutuksen kokonaiskuvassa.

Se 1000t graniittia olisi muuten halkaisijaltaan 5m ja 18m pitkä möykky. (En tiedä onko siellä Pyhäsalmella niinkään isoja pystykuiluja.)
 
Sähkö on kyllä siitä huono energiamuoto kun sitä ei voi varastoida, on tuotettava tarpeen mukaan. Vesivoiman tekojärvet taitaa olla ainut järkevä konsti, mutta nyt on ollut ainakin tällä suunalla kuiva kesä.
 
Sähkö on kyllä siitä huono energiamuoto kun sitä ei voi varastoida, on tuotettava tarpeen mukaan. Vesivoiman tekojärvet taitaa olla ainut järkevä konsti, mutta nyt on ollut ainakin tällä suunalla kuiva kesä.
Kai se akussa säilyy?
Mikä muuten on sellainen energiamuoto, jota ei tarvitse tuottaa tarpeen mukaan ja on käytettävässä muodossa varastoitavissa.
 
Pyhäsalmen kaivoksen laajennuksessa sinne tehtiin uusi hissikuilu mikä taitaa olla ainakin 1100m pitkä.

Pumppuvoimalaahan sinne on soudettu ja huovattu, nyt taitaa olla joku ruotsalainen firma tukiaisten perässä.
 
Kai se akussa säilyy?
Mikä muuten on sellainen energiamuoto, jota ei tarvitse tuottaa tarpeen mukaan ja on käytettävässä muodossa varastoitavissa.
Jos oikein aletaan viilaamaan, niin akkuunkaan ei voi sähköä varastoida. Sinne ei varastoidu edes milliampeeria, vaan sähkövirralla tehdään akkuun kemiallinen muutos. Akkua purkaessa tämä kemiallinen muutos on käänteinen ja tekee sähkövirtaa ulos.

Energiaahan siellä toki on varastoituneena, mutta jos tällä tavoin ajattelee, niin mitä eroa sillä tavallaan on vaikka puuhun, öljyyn tai ydinpolttoaineeseen? Kaikki on vaan energianlähteitä, jotka tietyillä toimilla saadaan luovuttamaan se energia.
 
Entisaikaan ainakin tääläpäin maatalojen tuulimyllyt pumppasi vettä vesitorniin.
 
Muistelisin että joskus Suomessa käytettiin jopa suihkuturbiinia sähkön säätövoimana. Sehän on helppo käynnistää nopeasti. Taisi olla se viimeinen oljenkorsi aikanaan.
 
Brittilässä televisio ja teenjuonti ovat sähköverkolle kova haaste.

 
Muistelisin että joskus Suomessa käytettiin jopa suihkuturbiinia sähkön säätövoimana. Sehän on helppo käynnistää nopeasti. Taisi olla se viimeinen oljenkorsi aikanaan.
Käytetään edelleen, niitä ne isot varavoimalaitokset pääasiassa ovat.
 
Mitenkähän paljon tekee sähköä yks matkustajalaiva, niisähän kaikki toimii sähvöllä?
 
Kyllä niitä kaasuturbiineja on suomessa useitakin, eri tehoisina, nehän ovat periaatteessa suihkumoottoreita.
Polttomoottorivoimaloita on myös, niissäkin on maakaasuvehkeitä ja sitten ihan dinomehua polttavia.
 
Se suihkuturbiini jota muistelen oli lentokoneesta peräisin. Muistanko oikein että olisi ollut Caravellen moottori?
 
Saattaa isois paateissa mennä ylikin.
Muistaakseni silloin ysärin lopulla RCCL n isoihin risteilijöihin tuli reunoille 2*20MW ympäripyörivät Azipodit, keskimmäisen ropelin ollessa kiinteä.
Oasis of the seas, "pääkoneet" 97,2MW joka menee tosiaan suoraan sähköksi.
Tuohon on vielä lisäksi varavoimaa joten kokonais sähkö teho menee yli 100MW.
Perus ruotsinlaiva on 30MW kieppeillä.
Suomalaiset jäänmurtajat 15-20MW luokkaa.

Mutta ei noista hirveemmin varavoimaa saa vaikka yhteisteho olisi aivan merkittävä, ne koneistot on tehty käyttämää niitä azipodeja ja laivan sähköjä. = Ainakaan jännite ja sen säätäjät ei sovi= tarvitsee muuntajan väliin ja niitä ei halutuilla jännitteillä liene Slo:n hyllyssä.
Ja vaikka jännite sopisi ja koneet osaisi säätyä oikein niin ei sinne satamiin mene oikeanlaista sähköverkkoa...
 
Niinjuu, kun onhan niissä Oasis luokan riateilijöissä ne 4 keulan ohjauspotkuriakin, yhden potkuritunnelin halkaisija tais olla luokkaa jotain 4 metriä.....
 
Onhan ne tuolla karibialla....
Ja ne ysärillä tehdyt suurimmat risteilijät on sitten ajanmyötä jo jääneet melkein keskikastiin....
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös