Polaris Sportsman X2 500 HO EFI vm2006

Viestiketju:
Polaris Sportsman X2 500 HO EFI vm2006

marce

Do you feel lucky?
KK Plus pack
Liittynyt
16 Kesäkuu 2013
Viestit
2,331
Otsikon mukainen mönkijäinen, jäi jo pari vuotta sitten oman onnensa nojaan seisomaan, enää en jaksa muistaa että oliko virran vähyys sillon syynä vai oliko jo tämä nykyinen vika sitten silloin syypäänä, mutta jossain vaiheessa todettiin että nopeusmittarin sisälle on mennyt vettä ja taas kului aikaa...

Nyttemmin alettu tutkimaan ja tilasin uuden (ilmeisesti kuitenkin tarvike) nopeusmittarin. Mittari kiinni mönkijäiseen ja apuvirtaa virtapuolelle (akku on näemmä myös mennyt sököksi). Ei minkäänlaista eloa missään.
Eilen yleismittarilla seurailin akulta johtoa, menee startin solenoidille tms värkille. Akkua lähempänä olevaan napaan tulee myös kaksi (ohjausvirta tms?) kaapelia. Solenoidin läpi ei tuntunut virta kulkevan.

Lykkäsin kaikki johdot (molemmat virtajohdot + nuo kaksi ohjausvirtakaapelia) saman nastan alle, ja apuvirtamööpelistä virrat päälle. Kävi välittömästi starttaamaan. Sen enempää ei tullut jauhatettua, koska varmaan ylipäätään pitää vähän muitakin taikoja tehdä ensin ettei tarvitse sahata starttia rikki kun on niin kauan nyt seissyt tämä keksintö. Ja muutenkaan tuolla setupilla tuskin käyntiin asti lähtisi / starttia ei saisi pois päältä.

No, sitten otin koko solenoidin irti ja lykkäsin +12v sinne ohjausvirran napaan, solenoidi naksahti normaalisti ja yleismittarin jatkuvuusmittauksella yhteys virtanapojen välille syntyi. Eli siis summa summarum: solenoidi on ehjä, mutta ohjausvirtaa ei tule?

Seuraavaksi virtalukko irti, sinne tulee muistaakseni 5 johtoa ja yhteen johtoon taisi tulla 4,6V silloin kun on OFF asennossa, mutta kun kääntää virrat päälle niin ei tainnut olla oikein mitään virtoja missään.

Nyt sitten jos joltakulta löytyy sähkökaavio tähän kyseiseen malliin (Polaris Sportsman X2 500 HO EFI, vm 2006) niin ilmianna itsesi. Jos sähkökaavio sattuisi vielä löytymään värikuvana, niin se olisi jättihauskaa.

Sen verran paljon tuota kaapelia kuitenkin noinkin pienessä keksinnössä, että ei huvittaisi koko johtosarjaa purkaa tuolta pois kurttuputken ja teipin sisältä. Olisi varmaan ensisijaisen tärkeää kuitenkin päästä ensinnäkin mittaamaan jatkuvuusmittauksella nuo virtalukon piuhat, että onko niistä joku esim ihan fyysisesti katki.

Toinen juttu mikä tuli eilen illalla internetsin ihmeellisestä maailmasta vastaan, on Polaris Power Distribution Module, eli PDM boksi. Minkäänlaisia sulakkeita en ole löytänyt tuosta mönkijästä mistään, ainoat on ilmeisesti johtosulakkeet mitkä ovat noissa kahdessa ohjausvirtakaapelissa mitkä lähtevät startin solenoidilta. Anyways, ilmeisen monella on tuo PDM boksi hajonnut ja näyttäisi olevan (yllätys yllätys...) suhteellisen tyyris boksi.

Onko kenelläkään tietoa, korjaako joku taho suomessa noita PDM bokseja, ja mitähän sieltä yleisesti ottaen mahtaa hajota?
 
Viimeksi muokattu:
Paljon parempi tuo kuin se foorumityypillinen "Mönkijä ei starttaa vaikka uusi akku, mitä nyt?"
Samaa mieltä tästä…



Ja joo on tullut nyt itse jonkin verran googleteltua eikä ole vielä sattunut oikeenlaista sähkökaaviota löytymään tuolle mallille. On joku väliinputoajien paskamalli taas, ja juuri semmonen on tänne sattunut löytymään.
 
Pitää tarkistaa ajatuksen kanssa nuo linkit mitä on ehdotettu, kunhan milloin hallille ennätän. Mielestäni olen kyllä nuo samat löytänyt jo itsekkin.

Vielä sellainen tarkennus, että tuo mönkijä on Sportsman X2, eli tuommoinen mallitarkennus mikäli sillä on merkitystä.
 
Pitää tarkistaa ajatuksen kanssa nuo linkit mitä on ehdotettu, kunhan milloin hallille ennätän. Mielestäni olen kyllä nuo samat löytänyt jo itsekkin.

Vielä sellainen tarkennus, että tuo mönkijä on Sportsman X2, eli tuommoinen mallitarkennus mikäli sillä on merkitystä.
07 vissiin sama. 08 ja 05 lähimmät, mitkä tais löytyä. Oisko paljonkaan noista muuttunut. Tietty jos 05 ja 08 vertais toisiinsa, niin se varmaan kertois, jo jotain.
 
Viimeksi muokattu:
Oma 2010 500 EFI traktori kuoli täysin ja olin lähes varma, että PDM boxi on rikki. Etuboxissa on muutama rele joita vaihtelin ristiin ja sieltä löytyi vika. Uus rele Motonetistä 4 ekee ja menox. PDM olis ollut jotain 700 ekee.
 
Oma 2010 500 EFI traktori kuoli täysin ja olin lähes varma, että PDM boxi on rikki. Etuboxissa on muutama rele joita vaihtelin ristiin ja sieltä löytyi vika. Uus rele Motonetistä 4 ekee ja menox. PDM olis ollut jotain 700 ekee.
Pitää tutkia, tuosta kyseisestä vehkeestä kun ei ole toistaiseksi ainakaan vielä ensimmäistäkään sulaketta tai relettä löytynyt mistään :mad:
 
Tarkasta ihan ekaks ohjaustangolle menevän johtosarjan kunto. Mitä itse olen korjannut, niin ehkä 80 % Polariksen sähkövioista on johtunut murtumista siinä. Johdot on liian lyhyet, että oikein kiristyvät sarvia kääntäessä ja kovaa muovia, että murtuvat poikki, etenkin kylmässä.
 
Tämä tuli kuskattua huoltoon viime viikolla, tänään kertoilivat huollosta että on se vika tuossa boxissa mitä itsekkin epäilin. Kuulemma 900€ uus boksi. Siinä on lähellä joku elektroniikkamesta, vilkasevat sielä vissiin jos sen nykysen lootan sais korjattua...

EDIT: Vaan onpahan moisella kusipaskalaatikolla hintaa taas...Mitähän tuon koko mönkijän arvo on, 4-5 tonnia? Paljoa sillä ei kyllä ole ajettu, mutta jo se on kuitenkin 18 vuotta vanha o_O
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös