Pelastettu Lokomobiili

Viestiketju:
Pelastettu Lokomobiili

nelosnuhvi

Kansalainen
Liittynyt
30 Marraskuu 2011
Viestit
190
Ilmeisesti Jacobson-merkkinen siis, pikkuosat purettu laatikoihin aikoja sitten. Josta johtuen ruostepeikko on jäkertänyt hieman joka kolosta.. Suurena puutteena olisi kampiakseli-paketin häviäminen vuosien saatossa:noey:

Täksi kesäksi olisi tarkoitus tuo kasata kokonaisemmaksi yleisöä varten ja sitten lähitulevaisuudessa ihmetellä alan ammattilaisten kanssa onko laitteesta vielä kunnostettavaksi aihioksi vai jääkö tuommoiseksi.

http://nelosnuhvi.kuvat.fi/kuvat/Maamoottori-projekteja+2013-2014/IMG_2710.JPG
 
Toivottavasti osapuutteille löytyy ratkaisu.... Olishan tuo toimivana hieno peli, tuo ajan patina mahdollisimman pitkälti säilytettynä....

Onnittelut vaan upeasta löydöstä :peukku:
 
Nelosnuhvi tekee aikamoisia löytöjä,lokomobiili ja tuo sarvitraktori.....onko niitä lisää tulossa/kiikarissa?:peuk:
 
Varsinkin tuo lokomobiili. Onkos muita lokomobiiliä Suomessa toimitakunnossa kuin Esko Härön Marshall??
 
Eikös siellä niitä maamoottoreitakin ollut joku kappale, vanha petterin k-a ja niittikoppi-sisu, jotain vanhaa puimuria, ym, ym ??
 
Varsinkin tuo lokomobiili. Onkos muita lokomobiiliä Suomessa toimitakunnossa kuin Esko Härön Marshall??

Jossain tapahtumassa kuulin että reilu kymmenkunta toimivaa lokomobiilia olisi Suomessa, mutta mitään varmaa tietoa minullakaan ei ole.
 
Eikös siellä niitä maamoottoreitakin ollut joku kappale, vanha petterin k-a ja niittikoppi-sisu, jotain vanhaa puimuria, ym, ym ??

Onhan tuota museokalustoa jonkun verran kertynyt jo, alla olevasta kuvalinkistä löytyy merkittävämpiä laitteita. Silleensä kun ei kiire eikä muutenkaan hätä ole, niin hiljalleen tulee aina vastaan sopivia (ja sopivan hintaisia) museolaitteita jotka pystyy sitten hankkimaan talteen. Yhdestä maamoottorista se lähti, 2009..
 
Varsinkin tuo lokomobiili. Onkos muita lokomobiiliä Suomessa toimitakunnossa kuin Esko Härön Marshall??

Jossain tapahtumassa kuulin että reilu kymmenkunta toimivaa lokomobiilia olisi Suomessa, mutta mitään varmaa tietoa minullakaan ei ole.

Onhan ny tuossa otsikkokuvassakin 4 lokomobiiliä kattilat kuumina ja savua pukkaa korsteeneista :D

Perimätiedon mukaan niitä oli aikoinaan 2 tuhatta, mutta parisenkymmentä säilynyt. Esko Härö, Juha-Pekka Viitanen, ja Timo Lehmunen lie tunnetuimpia maahöyrykoneharrastajia, joka on muutenkin melko pieni porukka. Itse kuulun ryhmään myös. Juha-Pekka Viitanen nykyään kunnostaa työkseen höyrykoneita, eli sieltä löytyy sitten apua. "HöyryWelho Osakeyhtiö"

Kuvassa http://nelosnuhvi.kuvat.fi/kuvat/Museokoneita+yms.+laitteita/Lokomobiili/IMG_2723.JPG on varoventtiilin osia. Mulla on samanmallinen suojakupu kiillotettuna messinkinä hyllyssä.

Vaikuttaa lupaavalta projektilta!
 
Onhan ny tuossa otsikkokuvassakin 4 lokomobiiliä kattilat kuumina ja savua pukkaa korsteeneista :D

Perimätiedon mukaan niitä oli aikoinaan 2 tuhatta, mutta parisenkymmentä säilynyt.
No niinpäs onkin kun älyää katsoa tuota kuvaa.
Onkohan noiden neljän lisäksi tiedossa olevia toimintakuntoisia?
 
Nyt kysyn tyhmiä.... "Mitkä" luokitellaan lokomopiileiksi, mitkä kriteerit niillä on ?

Tuollaisen kuvasin Tammelassa, Teurolla viikko sitten :



Tuollaisen 2 viikkoa sitten Somerolla, Mäkilän Traktorimuseolla :



Tuosta kuvasta oikealle Oulaisista, niitä pienempiä, oli siellä 3 isompaakin, jotka siellä vissiin aivan loppupäässä kuvamateriaalia, tuosta selaten...

 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Nyt kysyn tyhmiä.... "Mitkä" luokitellaan lokomopiileiksi, mitkä kriteerit niillä on ?
Tuohon osaa varmaan JiiHoo vastata paremmin, mutta mun mielestä lokomobiili pystyy liikkumaan omin voimin?
Tuossa eka videossa taisikin olla Lehmusen Timo, jokunen vuosi taaksepäin tavattiin, hänellä on paljon tietoa Kymi-yhtiön vanhoista hinaajista.
 
Tuohon osaa varmaan JiiHoo vastata paremmin, mutta mun mielestä lokomobiili pystyy liikkumaan omin voimin?
Tuossa eka videossa taisikin olla Lehmusen Timo, jokunen vuosi taaksepäin tavattiin, hänellä on paljon tietoa Kymi-yhtiön vanhoista hinaajista.

Lokomobiilihan ei varsinaisesti liiku itsestään minnekkään, vaan sitä joudutaan hinaamalla liikuttelemaan. Höyrytraktorit tms. sitten liikkuu itsestäänkin, mutta ovat Suomessa äärimmäisen harvinaisia. (Lieneekö 0-2kpl?)

Lokomobiilin määritelmäksi kutsuisin höyrykoneen ja kattilan yhdistelmää, joka on varustettu rautapyörin. Sekä käytetty maaseudun ja teollisuuden voimantarpeisiin 1900-luvun alussa. Ootellaan mikä on varsinaisten höyrymiesten määritelmä?
 
Vaikuttaa lupaavalta projektilta!

Nooh, katellaan nyt:confused::) Pitäisi saada joku höyrymasinisti syksyllä vähän katsomaan projektia, vieläkö tuosta konetta syntyisi vai jääkö rekvisiitaksi. Harmi vaan kun täälläpäin ei juurikaan näitä höyrykoneita harrastella, paitsi laivojen osalta, joten asiantuntijatkin on harvassa..
 
Ihanaa. Kirjoitin pitkään ja hartaasti informaatiota ja monta linkkiä. Sitten en ollutkaan enää kirjautuneena sisään, ja kaikki hävisi.
 
Ihanaa. Kirjoitin pitkään ja hartaasti informaatiota ja monta linkkiä. Sitten en ollutkaan enää kirjautuneena sisään, ja kaikki hävisi.

Se on juu välillä tota.... Siks pidempää sepustusta tehdessä hyvä välillä ctlr+c varoiksi klikata
 
Jämsänkosken koskenpäällä on Kievari Rantapirtti jonka pihalla on vuosikymmeniä ollut tuollainen lokomobiili, josta tosin puuttuu pienet osat. Täytyy joskus kuvata kun menee ohi.
 
Mulla on yksi käyntikuntoinen lokomobiili, sekä kolme odottamassa kunnostusta. Lisäksi yksi pystykattilainen/koneinen, jossa on silti saattanut olla pyörät alla (ilmeisesti lisävaruste). Kaikki ovat Suomessa valmistettuja.
 
Takaisin
Ylös