Pari pientä kysymystä.

Viestiketju:
Pari pientä kysymystä.

DIggItallr

Kansalainen
Liittynyt
18 Tammikuu 2013
Viestit
34
Miten päin puut tulee laittaa arinalle sekä kuinka kauas luukusta?

Syöttöveden optimilämpötila vakuumin suhteen?

Onko kattilakemikaalien käyttö hömppäpömppää?

Onko se pyhäinhäväistys jos alkuperäinen 65V tai 110V järjestelmä muutetaan 24V/12V ja vaihdetaan Ledivalot?

Kluugin kulissi vai Stephensonin kulissi?

Kuuluuko plotteri komentosillalle?

Miten usein kone tulee rasvata?

Oletko loukannut itsesi konehuoneessa?

Ajetaanko timmi tapissa vai "säästeliäästi" muutama kg pienemmällä paineella?
 
Olen loukannut itseni konehuoneessa, kaksi kertaa.

Molemmat johtuivat puutteellisesta vaatetuksesta. Toinen liian ohut kauluspaita, kun hiha/käsi osui höyryn lämpötilalla olevaan metalliosaan ja välittömästi kankaan alle ilmestyi toisen asteen palovamma, jonka pintakuori irtosi kankaan mukana. Hidas paranemaan.

Toinen palovamma syntyi liian lyhyiden hanskojen käytöstä, kun pieneen veturikattilaan laitoin puita ja ranne osui tulipesän aukon sisäreunaan. Paraneminen oli kivuliasta ja kesti kauan.
 
EOS onko puiden asennolla väliä, kunhan tulitorvessa on tasainen reunoihin asti peittyvä patja.

Optimilämpötila on niin kuumaksi kuin vaan syöttöveden saa, niin että vakuumit pysyvät.

Ei ole, HYXON käyttö on jopa suotavaa kattilan kestoa ajatellen, varsinkin merellä suihkulauhduttajakoneella.

Ei ole, höyry on kallista koska puut ja siksi höyryturbiinigeneraattori 65V/110V järjestelmä tulee "kalliiksi". 24V tai 12V akusto on halpa ja energiamäärältään tehokas jos käytetään energiansäästö lamppuja.
Riittävät akut jotta sähköä piisaa päivän purjehdukseen.

Stephenson monine liikkuvine varsineen on seksikäs, kluugi kaikessa yksinkertaisuudeessan kaunis.
Höyrytekniseen eroon en osaa vastata.

Plotteri on hyvä olla. Jos pussihousut ja "tehtaan linjat" hiertää, niin plotterin voi piilotaa navigointipöydän alle.

Ajossa, 20-30 min välein ne kohdat joihin rasvamatti ei tuo öljyä.

Jepp, monia palovammoja. "jännittävin" kokemus sattui kun menin jättämään sormen stephensonin kulissikiven rasvakuppiin yhden kierroksen ajan. Luu murtu ja nahka repes, mutta sormi saatiin pelastettua.

Timmi tapissa. Mitä enemmän painetta, sitä enemmän energiaa on höyryssä, siitä seuraa että pienemmällä höyrynkehityksella saadaan aikaan sama teho, siitä seuraa suoraan polttoaineen säästö.
 
Palovammoja on tullut kyllä enemmän kuin jaksaa muistaa, muita ei ole omalle kohdalle tullut. Muille on, esimerkiksi halko naamaan halkoletkassa vastaanottamassa. kannattaa kertoa sille kannella luukulla olevalle (varsinkin jos siellä on joku "turisti") että on hereillä ja kattoo et se alhaallaolija on valmiina, ja että se puu kenties kannattaa ylipäänsä laittaa siitä luukusta vasta kun se käsi näkyy siellä alla... siihen asti sitä voi pitää vaikka pystyssä kantta vasten siinä luukun vierellä. Oli aika rumaa jälkeä kun sillä alhaalla olijalla sattu vielä olemaan silmälasit...
 
Tuo sähköjuttu, lienee myös yksi turvallisuusriski, varsinkin vanhemmiten tuo korkeampi jännite.
12 tai 24v systeemistä et pahaa iskua voi saada, 65 tai 110v voi olla jo sopivasti saatuna riski hapenottokyvylle....

Joten suosittelisin matalajännitettä, alkuperäisyyttä tms. uhmaamallakin....
 
Puitten asennolla on wäliä: koiwu syttyy heti/kerralla kun se asetetaan tuohipuoli alaspäin tulitorween (samalla työnnettään siitä muutama edellinen kohti lieskauunia), mänty/kuusi kaarnapuoli ylöspäin koska kaarna toimii hetken eristeenä...

Jos ei tuu pikku palowammoja niin ei oo ees riittäwästi ollutkaan lämmittämässä... ;9

Muuten komppaan kyllä asiasta kirjoittanutta...
 
Kuinka kauas luukusta puut laitetaan arinalle? Kuullu 2 versioo, niin lähelle luukkua kuin mahdollista tahi jätetään arinan etuosaan 10cm tyhjää? Kumpi parempi???
 
Teoriassa tuossa lienee eroa.
Jos aivan luukussa kiinni, tapahtuu palaminen arinan kautta saadun hapen avulla "alapalona" ja kestää pidempään ja tasaisempana, jos rakoa, saattaa alkaa kaikki palaa hetken alapalon kuluttua kerralla koko kasa,
ja lämpöä sitten riittää, ja hyvin, ehkä kaikkea niin tehokkaasti hyödyntämättä enää, sekä kaiketi lataamaan joutuu useammin, eikä lämmöntuotanto tosiaan ole niin tasaista suhteutettuna paloaikaan....

Tää nyt äkkiseltään ihan omaa pähkäilyä, ja asiasta sen kummemmin tosiaan tietämättä, eli ihan "Junttien maalaisjärjenjuoksua" vain...
 
Noista akkusähköistä varoituksen sana. Kun viime keväänä vaihdoimme pattereita olin takapäässä kantamassa kun toista akkua heivattiin laiturille. Laiva ja sillan väliä oli vain puolisen metriä pienellä nousulla. Hyppäsin ylös ketterästi kuin vain juuri 70 v. täyttänyt voi. Polvi nitkahti niin että vieläkin täytyy varoa joitakin liikesuuntia. Ja tohtoriinhan ei vanha jäärä tietysti mennyt.
Montussa polttaa itsensä kevyesti lähes joka reissulla, varsinkin jos on lyhythihaista päällä ja hanskat naulassa.
 
Takaisin
Ylös