Minihöyrykone

Viestiketju:
Minihöyrykone

Nuffieldmaster

Kansalainen
Liittynyt
29 Marraskuu 2011
Viestit
30
Mistähän saisi, esim. käytettynä sellaisen pienen spriillä? toimivan höyrykoneen?

Olisi mukava laite kokeilla "höyrykonetta" :D
 
Pienoismalli "hörylaitoksen" ostin muutama vuosi sitten clahs-ohlsonin myymälästä. Siellä oli muistaakseni edullisinta. Wilesco merkkinen, monet pienoismalli liikkeet netissäkin näitä myy.
Mukavahan tuota puksutusta on kattella:rolleyes:
 
Rupes hiukan naurattaan, tuo osion nimi "höyrykoneita ja raskasta rautaa", ja sitten, aihe= minihöyrykone ......
Ei millään pahalla Nuffieldmaster !;)
 
Mulla oli poikasena tommonen höyrykone,kunnes lähdettiin hakeen suorituskyvyn rajoja...Räjähti koko roska,enkä yhtään osaa löytäny:confused:
 
Mulla oli kans kersana minihöyrykone :) Sain sen joskus 70-luvun alkupuolella serkulta lahjaksi. Mainio vekotin
 
Minä ostin uuden höyrykoneen joskus kuuskytluvulla, se maksoi silloin 26 markkaa ja 25 penniä. Merkki on Mammod ja se on minulla viellä ja käyntikuntoisena. Saat tulla koeajamaan sitä jos haluat.
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTQBuxzaQmEvwf-ux88dZ3L78CaYV3SvvqoHl_9OmfGCH6xFfdW

No voi hyvää päivää.
g080.gif

Minäkin ostin juuri tuollaisen 70-luvulla kaverilta hintaan 13 markkaa ja salmiakkiaski.
e020.gif

On myös edelleen tallessa ja käyntikunnossa.:cool:
 
Minä tein itse pienen höyrykoneen koulussa metallitöillä. Ohjeet sain Odd Rönningen'in kirjasta "Pieniä sähkömoottoreita, poikien askartelukirja II" vuodelta 1955 :D Siinä on sähkömoottoriohjeiden lisäksi lopussa myös piirustukset höyrykoneesta.
 
Noita Odd Rönningenin kirjoja meilläkin oli pari kirjahyllyssä. Pikkupoikana isä innostui ja rakensi pienen sähkömoottorin nappulansa (tahtoo sanoa minun) kanssa. Eihän vehkeestä miksikään voimakoneeksi ollut, mutta hauskaa sitä oli katsella ja olihan se aika opettavainen. Näin aikuisena tavoitan sielussani jotain samanmoista maamoottoreiden puksutusta katsellessani :smile:.
 
Wilescon D10 siirtyi pikkuveljelle kun hankin D21 koneen.
Koneen tekee hauskaksi se että siinä on käsikäyttöinen kattilan syöttövesipumppu.
Voi pyöritellä sahaa, porakonetta tai dynamoa pitemmän ajan :)

Mukana ei tullut lämmityspellettejä, millä tuota voisi lämmittää?

Sinoliin kastellulla pumpulilla. Riippuen miten tarkkaan arina on tehty niin saattaa jopa olla tiivis reilumpaan tenutukseen.
Nuo sprii pelletit muuttu palaessaan juoksevaksi "tervaksi" joten olettaisin polttokourun olevan nestetiivis...

Jos liikut Turussapäin voisin sulle lahjottaa muutaman laatikon noita ESBIT-pellettejä.
 
mulla aitas ollu kans mini höyrymoottori tai kone miten vaan.. tarina kertoo et ois opetuskäyttöön tehty tuol rajan takana.. ja sodassa vaari tai vaarin isä sen eräältä koululta mukaan napannu.. koneen peräpäässä näkyy viel pyöreä jälki missä ollu jokin merkki.. liekkö vasara ja sirppi vai mikä mut on täytyny kuitenkin pois ottaa silloin sota aikaaan et saatu tuotua tänne suomeen.. ja nää on muistit tarinasta jonka isävainaa kerto.. isä myös teki pienen kattilan koulussa aikoinaan millä pysty höyryä hellan levyl tuottamaan ja letkul koneeseen siirtämään.. muistan pikkupoikana et tuota konetta pyöritettiin mut huonosti pyöri.. liekkö liian vähä painetta vai mikä.. nappasin koneen tänään sisälle ja räpsin muutaman kuvan.. löytyy tuolta.
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat/pienoishöyrykone/
 
Höyrykone on mielenkiintoinen. Itse voisin kokeilla rakentaa tuollaisen. Nuo linkit ei enää toimi.
Mitenkä tuollainen mitoitetaan jos vaikka tuosta klassisesta tekisi hieman isomman? Minulla olisi jo hieno jalusta olemassa...muuta ei sitten olekaan, tai no materiaaleja tietysti kunhan tarkemmin tietäisin mitä tarvitaan.
 
Takaisin
Ylös