Nykysäännösten mukaan rakennettu talohan on hyvinlähellä paassivitaloa lämmityksen suhteen joten siihen ei tarvinne paljoakaan "tehoja" uhrata. Eli suurempia määriä energiaa tarvitaan lähinnä käyttöveden lämmittämiseen. Myös harrastutoiminta saattaa hetkellisesti tarvita hieman enemmän tehoa riippuen tietty paljon mitä duunailee, esimerkiksi iso rälläkkä, ja pesukone yhtäaikaa+ perusvalaistus, jääkaappi ym pakolliset voip helposti hetkellisesti haukata reippaasti yli 5KW.
No tietysti ihan ilman sähköliittymää tuskin onkaan ajatus olla? joten hetkelliset piikit syöttänee valtakunnan verkko.
Olisko häkäpönttömoottori liian monimutkainen ylläpidettävä? jo lähdetään polttomaaorilinjalle, minkätahansa tyyppiselle, ehdottomasti siihen pitäisi rakentaa lämmön talteenotto jolloin polttoaineen kokonaishyötysuhde paranee merkittävästi ja samalla ratkeaa lämpimän käyttöveden tuotto.
Sitten kun otetaan huomioon nykyaikaisen talon vähäinen lämmitysenergian tarve varsinkin jos ja kun taloon taitaa tulla tulisija jos toinenkin niin rahalista hyötyä ei tule saamaan sähköverkosta irtautumalla ei sitten millään laskuopilla. Jos ajateltu vuosikulutus tulisi olemaan luokkaa 5-7000KWh eli nykyisellä noin 15cent sähkön hinnalla tekisi 750-1000€ vuodessa mikä olisi se maksimi säästöpotentiaali ja jos siitä voisi optimioloissa tuottaa itse vaikka 70-80%? niin 0 tulokseen päästäkseen saisi kymmenen vuoden Siis 10 vuoden! sähköntuottokustannukset kaikkineen laitteiston ylläpitoineen polttoaineineen kaikkineen huoltoineen kustantaa maksimissaan alle 8000€ vaikka sähkönhinta tuplaantuisi niin siltikin säästö olis maksimissaan alle 1000€ vuodessa.
Mutta eiköhän tuo kustannuspuoli ole jo valmiiksi mietitty ja osin tällaisissa projekteissa ei olekkaan kyse varsinaisesti suurista säästöistä vaan enemmänkin ideologioista, harrastuksesta ja pioneerihengestä.
Itse olen myös kiinnostunut erilaisista vaihtoehtoisista energianlähteistä mutta nykyinen asumismuoto ei anna tilaa toteuttaa visioitaVarsinkin kun nykyisin työskentelen taajuusmuuttajien parissa ja invertterit, taajuusmuuttajat ym on tuttuja. Lisäksi pienestä pitäen on tullut polttomoottoreita rassattua sekä puu ja metallirakentaminne onnistuu. Elektroniikkapuoli on tullut tutuksi opikellessa ja harrastuksena joten ojausjärjestelmä tulisi olemaan myös omakasaama ja itse koodattu. Järjestelmään olisi helppo automatisoida suht pitkälle.

Vastaa lainaten
Varsinkin kun nykyisin työskentelen taajuusmuuttajien parissa ja invertterit, taajuusmuuttajat ym on tuttuja. Lisäksi pienestä pitäen on tullut polttomoottoreita rassattua sekä puu ja metallirakentaminne onnistuu. Elektroniikkapuoli on tullut tutuksi opikellessa ja harrastuksena joten ojausjärjestelmä tulisi olemaan myös omakasaama ja itse koodattu. Järjestelmään olisi helppo automatisoida suht pitkälle.
Eivät edes hyötysuhteen laskenna perusteita osaa
jopa 130% hyötysuhde 

Kirjanmerkit