PDA

Tarkastele täyttä versiota : mietojen happojen käyttö ruosteen poistoon ja puhdistukseen

Jammu
02.12.2011, 21:42
Paljon on ollut keskustelua sitruunahapon ja fosforihapon käytöstä. Fosforihappo jättää teräksen pintaan fosfatoinnin jota ei tarvitse poistaa vaan päällemaalaus on mahdollista.

Sitruunahappo käy mm. jäähdytysjärjestelmän puhdistukseen ja ruosteen poistoon. Minulle on jäänyt epäselväksi kuinka vahvaa vesiliuosta voi järjestelmään laittaa?

Entä mistä happoja saa edullisimmin? Tietääkseni sitruunahappoa saa ostaa maatalouskaupoista sian "ruokahalulääkkeenä". Entä fosforihappo?

borg
02.12.2011, 22:07
Itse olen ostanut fosfatointipesuainetta, muun muassa Solmasterin valikoimasta sellaista löytyy. Sopivasti laimennettuna se toimii hapotuksessa oikein hyvin. Se on enimmäkseen fosforihappoa.

Jammu
02.12.2011, 22:15
Löytyykö esim motonetista, on pitänyt ostaa solmasterin kamaa autonpesuun, mutta ei osunut kohdalle viimeksi niin on pineline tehopesu käytettävä ensin pois...

borg
02.12.2011, 22:18
Ostin itse Solmasterin myyntitykiltä kympin kanisterin joskus pari vuotta sitten. Motonet myy litrankin purkeissa tuotetta nimeltä Annitrol. (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/602124/0)

Wickström
03.12.2011, 16:54
Sitruunahappoa ainakin minä olen laittanut siten että tulee n. 50% liuos, eli suunnilleen sen mitä liukeamaan saa lämpimään veteen. Kai se vähempikin riittää mutta tuo kun ei ole erityisen ärhäkkää tavaraa. Jäähdyttimeen en ole tosin käyttänyt, pelkästään kappaleita ämpärissä uitellut.

Jammu
04.12.2011, 18:24
Kaivelin lisäGoogleviisautta eilen:

Sitruunahappoa on possujen ripulilääkkeenä nimellä Vitapol maatalouskaupoista. Apteekissa tunnetusti tämmöiset maksaa järjettömästi eikä ruosteenpoistossa tarvita lääkkeellistä puhtautta. Joku oli ostanut 25kg säkeissä sitruunahappoa firmasta nimeltä Algol, oli kait halvin kilohinta.

Fosforihappoa niinikään pitäisi saada maatalouskaupoista, sitä käytetään kasvinsuojeluruiskulla ruiskuttaen kasvuston pakkotuleennuttamiseen.

Täytyy kysellä saatavuuksia ja hintoja huomenna kun kaupat on auki.

V361
04.12.2011, 19:30
Juu mut älä mee kysyyn sitruunahappoa äläkä fosforihappoa, siellä myyjän silmät pyöristyy kovasti ja tulee kiivasta kieltoo, ettei he mitään tommosta myy....
Näin kävi mulle kun lähikaupungin rauta-maatalousliikkeestä kyselin sitruunahapoo...
Tarvi sitten ihan nimeltä mainita toi Vitapol ja sitten tavauttaa tytöllä tuoteselosteesta koostumus....
Oksaalihappoo sitten alumiinin putsaamiseen. On ihan luonnontuote, eli jos (kesällä) tarvii putsailla alumiiniosia, niin isoon astiaan alumiinit, vettä ja raparperiä...ja tietysti lämpöö, eli keittelee jonkin aikaa..
Jossain, en nyt muista missä, oli että tehoo paremmin/nopeemmin kun sekoittaa fosforihappoa ja muurahaishappoa, eli vanhaa alkuperäistä AIV liuosta...

Wickström
05.12.2011, 08:34
Vuosi sitten Algolin hinta sitruunahapolle oli suurempi kuin rautakaupan ripulilääkkeet.
Algolilla ei taida olla myöskään yksityismyyntiä, ja pienempien erien myynti on pääasiassa ulkoistettu.

Anssi
06.12.2011, 08:41
Pienimuotoista ruosteenpoistoa olen menestyksekkäästi harjoittanut ihan tavan ruokakaupasta saatavalla sitruunamehulla. Sillä, jota myydään pienissä sitruunan muotoisissa muovipulloissa. Pari päivää uittoa ja pultit olivat ruosteettomat. Hintahan tuossa kyllä pompsahtaa jos aikoo alasimesta ruosteet poistaa...

eläkeäijä
18.06.2012, 22:37
:yesey:Kiitoksia Annitrol-vinkistä.Motonetista ostin 2 litran pulloa sitä kerralla.Näkyi toimivan tehokkaasti,kun sitä pensselillä hieroin riittävän usein auton ruostetäpliin,ensin täytyy tietenkin mekaanisesti poistaa terveeseen peltiin asti maali sekä helposti irtoava ruoste!Ainoa puute tuoteselosteessa putelin kyljessä,on pesuohjeen puuttuminen,ennen pohjamaalauskäsittelyä! :confused:OLISKO? Jollakulla vinkkiä,mikä puhdistus-taso on riittävä,ennen pohjavärin levitystä,Annitrol käsittelyn jälkeen:confused:

jusape
18.06.2012, 22:49
Asiaa sen paremmin tuntematta tai ilman omia kokemuksia (siis ilman omia kokemuksia ko. aineesta, mutta joitain autoja maalanneena).....

Vesihuuhtelu? Heti hyvä kuivaus vedestä.
(Jarrucleaner ? + ) tinneripesu (+silicone remover?) +tinneri uudelleen??

borg
18.06.2012, 23:21
Jusapen kanssa samoilla linjoilla. Kun en tiedä ihan virallista ohjetta, automaalihommissa huuhtelisin nopeasti lämpimällä vedellä ja puhaltaisin paineilmalla kuivaksi. Sitten rasvan- ja silikoninpoisto ja maalia niskaan.

Koneenosia olen käsitellyt vain puhaltamalla happoliuoksen pois ja sitten maalaamalla. Vesipesu tahtoo ruostuttaa, mutta pintaan kuivahtava fosforihappo ei aiheuta ruostumista, vaan pinta kestää esim. yökastetta ruostumatta. Vedellä huuhdeltu on jo aamulla ruskehtava, jos jää kesäyönä ulos.

eläkeäijä
19.06.2012, 21:50
Annitrolko sisältääkin fosforihappoa,mutta sitähän on kai autojen happopohjamaaleissakin,jolloin vesipesu lienee turhaa,jos maalaan kuivaneen Annitrolin päälle? "Luulisin"ainakin näin.Luuloni ei ehkä ole tiedon kanssa yhtä